Forskningskonferens

Bild 1: Odontologisk forskning ensamma i ett elfenbenstorn. Hur ska forskningen kunna utveckla nya sätt att förebygga och behandla orala sjukdomar om den är avskild från omvärlden? Bild 2: Om elfenbenstornet öppnar porten och släpper in tandvårdspersonal, patienter, industrin och politiker så kan forskningen på ett helt annat sätt utgå från patienters behov och från all den samlade kunskap som finns i samhället. Illustratör: Elisabeth Widmark

Nationellt forum för odontologisk forskning

Svenska Tandläkare-Sällskapets odontologiska forskningskonferens, med tema Vetenskap och klinik i samverkan, äger rum den 4-5 april 2019 i Malmö. Syftet med konferensen är att vara en mötesplats för den odontologiska forskningen och de kliniska verksamheterna i tandvården.

Målet för den odontologiska forskningen är en god oral hälsa och välbefinnande i befolkningen. För att kunna erbjuda våra patienter bästa möjliga vård behöver vi förstå mer om bakomliggande orsaker till sjukdom och därigenom kunna ta fram effektivare metoder för att förebygga och behandla – att nå hit behövs samverkan. Forskningen kan inte leva sitt eget liv utan behöver utgå från patienters behov och från all den samlade kunskap som finns inte bara inom akademien utan i hela samhället. Därför är det av högsta prioritet att tandvårdspersonal ute på klinikerna, vårdgivare inom både privat och offentlig verksamhet, akademi och näringsliv samverkar.

Svenska Tandläkare-Sällskapet vill med detta tema lyfta frågan hur vi bäst tar till vara Sveriges unika möjligheter för att leva upp till att möjliggöra en god oral hälsa och välbefinnande för befolkningen.

Boka in dagarna redan nu – och håll utkik här för uppdateringar.

Vi bjuder också in till en posterutställning.

Läs mer om posterutställningen

Varmt välkommen!

Har du redan nu frågor är du välkommen att kontakta:
Per Vult von Steyern
ordförande i Svenska Tandläkare-Sällskapet