Den 20 mars är det åter dags för Internationella Munhälsodagen. I Sverige uppmärksammas Munhälsodagen genom Sveriges Tandläkarförbunds kampanj.

Munhälsodagen 2023 infaller måndagen den 20 mars. Tandläkarförbundet har samlat en panel som ska diskutera hur man bäst sköter om sina tänder och reda ut hur en bra sockerkonsumtion kan se ut

Bakgrund till Munhälsodagen: FDI är tandläkarnas globala samarbetsorganisation. FDI är arrangör för den globala kampanjen World Oral Health Day (Internationella Munhälsodagen) som uppmärksammas i ett tjugotal länder genom olika aktiviteter. Kampanjen Internationella Munhälsa instiftade FDI 2008 och dagen arrangeras årligen efter det. I Sverige är det Sveriges Tandläkarförbund som genomför det svenska deltagandet.

Munhälsodagen 20 mars 2023: I Sverige uppmärksammar vi Internationella Munhälsodagen genom en paneldiskussion där vi bland annat diskuterar hur man gör för att få en bättre munhälsa, hur en individuell plan kan se ut. Ordförande i förbundets riksförening Tandläkare Egen Verksamhet och klinikchef Patrik Andrén kommer kommentera World Oral Federations, FDI råd för bättre munhälsa. Efter det tittar vi på en helt ny app för sockermärkning ”Matschecken” tillsammans med forskaren och författaren Ann Fernholm. Ann Fernholm är bland annat känd för sina böcker om socker.

Läs mer om Matchecken, en ny app för att läsa av sockerinnehållet i livsmedel:
Matchecken

Läs mer om Ann Fernholms forskning och författarskap:
Ann Fernholms hemsida

Sveriges Tandläkarförbunds Youtube-kanal

World Oral Health Day (Internationella Munhälsodagen) instiftades 2008 och arrangeras årligen globalt av tandläkarnas internationella samarbetsorganisation World Dental Federation, FDI. Syftet är att skapa ett gemensamt tillfälle att uppmärksamma betydelsen av oral hälsa globalt, regionalt och nationellt. Läs mer om firandet av den Internationella Munhälsodagen på FDI:s hemsida.

I år sker Munhälsodagens aktiviteter i samarbete

med   Sveriges Tandhygienistförening