Vi i tandvården vill använda Munhälsodagen 9 september 2017 till att lyfta fram munhälsans betydelse för den allmänna hälsan och hela tandvårdens engagemang för folkhälsan. Tandvårdspersonal och tandläkarstuderande kommer att finnas ute på gator och torg på ett antal orter för att svara på frågor om mun och tänder och ge råd om hur man bibehåller en god tand- och munhälsa hela livet.
– Håll koll på tänder och tandkött, borsta tänderna med fluortandkräm två gånger per dygn, gör rent mellan tänderna och besök tandvården regelbundet. Det är det viktigaste. Det som är bra för tänder och mun är också bra för resten av kroppen, hälsar Hans Göransson, ordförande i Sveriges Tandläkarförbund och Yvonne Nyblom, ordförande i Sveriges Tandhygienistförening.

Håll koll  på Munhälsodagens Facebooksida efter de evenemang som planeras runt om i landet på Munhälsodagen! Varmt välkommen dit med dina frågor.

Munhälsodagen i Sverige

Den Nationella Munhälsodagen firas andra lördagen i september varje år. Det är dagen då munhälsan får ta plats och tandvården på olika sätt bjuder in till samtal och frågor från allmänheten.

Munhälsodagen arrangeras i samarbete mellan Sveriges Tandläkarförbund, Sveriges Tandhygienistförening och Tandläkarförbundets Studerandeförening.

Sponsor för Munhälsodagen 2017

World Oral Health Day

World Oral Health Day instiftades 2008 av tandläkarnas internationella samarbetsorganisation World Dental Federation, FDI. Syftet är att skapa ett gemensamt tillfälle att uppmärksamma betydelsen av oral hälsa globalt, regionalt och nationellt. Läs mer om firandet av den Internationella Munhälsodagen på FDI:s hemsida.

Lena Munck, Sveriges Tandläkarförbund
lena.munck@tandlakarforbundet.se