20 mars är det den internationella munhälsodagen

Den globala tandläkarorganisationen FDI arrangerar den internationella munhälsodagen: World Oral Health Day den 20 mars i år. Många länder är med och deltar genom att sprida information om nyttan av god munhygien. Temat för årets kampanj är kopplingen mellan munnens hälsa och allmänhälsa.

Orala sjukdomar kan både orsaka och förvärra andra sjukdomar. Dålig munhygien, rökning, ohälsosamma dieter, överkonsumtion av socker och av alkohol kan trigga igång sjukdomar i munnen som sen kan påverka hela kroppen.

Totalt beräknas mer än 3,9 miljarder människor vara drabbade av orala sjukdomar. Den globala tandläkarorganisationen FDI arrangerar den internationella munhälsodagen: World Oral Health Day, 20 mars. Årets kampanj syftar till att lyfta fram relationen mellan munnens hälsa och den övriga kroppen.

Tusentals olika bakteriearter koloniserar vår kropp, inte minst munnen. Ibland blir det obalans vilket kan påverka uppkomst och utveckling av en rad sjukdomar som rheumatoid artrit, inflammatoriska tarmsjukdomar och parodontit. Ny forskning visar att mikrobiomet också tycks påverka förloppet vid diabetes, säger professor Björn Klinge.

Sveriges Tandläkarförbund kommer delta i munhälsodagen och sprida information om kopplingen mellan munnens hälsa och den övriga kroppen.Presskontakt:
Kommunikationsansvarig
Lena Lobelius