Nya forskningsresultat presenteras

På Internationella Munhälsodagen 20 mars presenteras nya forskningsresultat från Rinkebyprojektet.

Sverige har en av världens bästa barntandhälsovård med gratis tandvård ända upp till 23 års ålder. Så att vara född utomlands och komma hit innebär i de allra flesta fall att man har upplevt ett sämre system vilket kan förklara en sämre tandhälsa. Även barn som föds i Sverige av föräldrar födda utomlands har som grupp en sämre tandhälsa. Det finns ingen enkel förklaring till sambandet. På Internationella Munhälsodagen, den 20 mars, presenterar Georgios Tsilingaridis, avdelningschef och övertandläkare på Karolinska Institutet, resultat och data från det svenska Rinkebyprojektet.

Rinkebyprojektet är ett samarbete mellan olika aktörer där barnhälsovården tillsammans med socialtjänstens förebyggande verksamhet har testat ett utökat hembesöksprogram i ett utsatt område. I stället för det vanliga enda hembesöket efter förlossning har 100 familjer fått upp till sex hembesök. När barnen är mellan sex och åtta månader har de delat ut tandborste och fluortandkräm och uppmanat föräldrarna att börja borsta när första tanden kommer. Projektet har sedan jämfört med en grupp familjer som har fått det sedvanliga, enda hembesöket.

Projektet med hembesök ska skalas upp i en större studie som ska omfatta 3 400 nyfödda barn i Stockholm och pågå mellan 2020 och 2022 med utvärdering under 2023 och 2024. Resultaten kommer sedan vara avgörande för om metoden ska införas nationellt eller inte.

Kontakta pressansvarig Lena Lobelius: lena.lobelius@tandlakarforbundet.se
Se mer info:  www.tandlakarforbundet.se/munhälsodagen