Munhälsodagen firades globalt

23 länder firade den internationella munhälsodagen 20 mars i år. I Sverige föreläste professor Björn Klinge om kopplingen mellan munhälsa och allmänhälsa.

Många länder uppmärksammade årets munhälsodag.

Att munnens hälsa kan orsaka andra sjukdomar har fått allt större intresse bland forskare och allmänhet.

Totalt beräknas mer än 3,9 miljarder människor vara drabbade av orala sjukdomar. FDI, World Dental Federation, den internationella tandläkarorganisationen arrangerar den årliga internationella munhälsodagen. 23 länder deltog med att sprida information om god munhygienpraxis under årets munhälsodag.

Många länder hade öppnat tandläkarmottagningarna för barnfamiljer och studenter som exempelvis i Litauen. I Costa Rica höll 260 kliniker extra öppet den här dagen. En del länder firade dagen genom att tandläkarteam föreläste och demonstrerade tandborstning på olika skolor. I Australien genomfördes dessutom gratis diabetesprov.

I Islamabad i Pakistan åkte tandvårdsteam ut till socioekonomiskt svaga områden för att erbjuda gratis tandvård. I Kerala i Indien föreläste Professor Premraj Pushpakaran om munhälsans betydelse. Flera länder påbörjade också längre kampanjer som kommer pågå under hela året med start på munhälsodagen.

Temat för årets internationella munhälsodag var ”Munnen – en del av kroppen”. Därför arrangerade Sveriges Tandläkarförbund en lunchföreläsning med Björn Klinge, tandläkare och professor i parodontologi där han berättade om kopplingen mellan orala sjukdomar och allmänhälsan.

Risken att dö i bukspott körtelcancer är nästan dubbelt så stor för patienter som har parodontit än för dem som inte har det, enligt ny finsk forskning. Ett annat samband som upptäcktes nyligen är det mellan parodontit och bukspottkörtelcancer. I den ena studien hittade forskarna ett enzym från en bakterie som är vanlig vid parodontit även i bukspottkörteln.

– Just när det gäller bukspottkörtelcancer så letar man ju förtvivlat efter vilka faktorer det är som driver sjukdomsutvecklingen. Här verkar det som om man har hittat ett spår, inte hela förklaringen men ett spår, säger Björn Klinge.

Svensk media bjöds till lunchföreläsningen. Dagens nyheter, tidningen Hälsa, Sveriges radio, TV4 samt Sveriges television uppmärksammade forskningen och citerade Björn Klinge.

Läs mer om den internationella munhälsodagen