Om kursen
Tandhygienist 16 695 SEK inkl. moms
Tandsköterska 16 695 SEK inkl. moms
Boka kursen

Kursen fokuserar på färdighetsträning i avtryckstagning och framställning av provisorier för kronor och brokonstruktioner. I samband med de praktiska momenten flikar vi in grundläggande kunskaper om material för avtryck och provisorier. Vi övar avtryckstagning på såväl tänder som implantat!

Målet är att du ska få prova på momenten för att sedan kunna arbeta vidare praktiskt inom ditt eget tandvårdsteam. Efter demonstrationer av olika moment får du öva på docka i verklighetstrogen miljö på Tandvårdshögskolans skillslab samt på kliniksal. Vi går även igenom digital avtryckstagning.

Kursplan

• Kortfattad teori om olika avtrycksmaterial och hur, var och när man använder dem
  • Praktisk träning i avtryckstagning, inklusive bettregistrering, för kronor och broar på både tänder och implantat
  • Kortfattad teori om olika typer av provisorier samt provisoriska cement
  • Praktisk träning i att framställa olika typer av provisorier för både kronor och broar

Föreläsare

Tom Bergengren, st-tandläkare, oral protetik, Tandvårdshögskolan Malmö

Så säger kursdeltagare

“Ett stort tack för en av de bästa kurserna jag gått, mycket givande och lagom tempo.”

“Bra och givande kurs. Föreläsaren var mycket pedagogisk och intressant att lyssna på, kommer rekommendera denna kursen till andra. “

Vill du veta mer?
Kontakta oss på Tandläkarförbundets kursverksamhet.
Sofia Ekenberg på 08-6661544 eller Cecilia Karlsson på 08-6661543.
Eller mejla till oss på kurs@tandlakarforbundet.se
Fakturafrågor ekonomi@tandlakarforbundet.se

Målgrupp

Tandhygienister och tandsköterskor

Samarbetskurs

Kursen arrangeras i samarbete med Odontologiska fakulteten Malmö universitet

Sveriges Tandläkarförbunds bokningsvillkor

När du bokar var noga med fakturaadress, glöm inte eventuell referens och organisationsnummer. I det fall du uppger din arbetsgivare som fakturamottagare, se till att du har tillåtelse att gå kursen! Anmälan till kurs är bindande. Tandläkarförbundet ansvarar inte för resa och boendebokning, därför bör du avvakta tills kallelse/välkomstbrev kommer innan du bokar detta!
Vid avbokning tar vi ut en administrativ avgift på 500 kr för kurs inom Sverige och 1500 kr för kurs utanför Sverige. Bekräftelsen kommer direkt i din mejl, samt på skärmen efter bokning. Du kan avboka fram till 8 veckor före kursstart, därefter tas hela kostnaden för kursen ut, om inte läkarintyg finns.

Observera att utlandskurser kan ha sista avbokningsdag tidigare än två månader före kursstart. För vissa kurser förbehåller sig respektive kursnämnd rätten att ta ut en speciell avbokningsavgift. Avboka din plats genom att kontakta kurs@tandlakarforbundet.se.

Uteblir du från kursen debiteras du hela kursavgiften. Vid arrangemang med gemensam resa och inkvartering uttages ersättning för avbokat researrangemang enligt de regler som gäller för researrangören.

Reservation för att kursen kan komma att ställas in vid för få bokningar. Vi förbehåller oss även rätten att byta kurslokal vid behov.

Finns någon Force Majeure-klausul?

Om föreläsare p g a oförutsedd händelse är förhindrad att genomföra planerad kurs förbehåller sig Tandläkarförbundet rätten att sätta in annan föreläsare, alternativt att ställa in kursen. Tandläkarförbundets ansvar begränsas till återbetalning av erlagd kursavgift. Kursnämnderna förbehåller sig också rätten att kunna byta kursort eller kurslokal vid oförutsedda händelser.

Personuppgifter

Vid bokning till kurs har jag ingått ett avtal med kursverksamheten och tillåter att mina personuppgifter, min e-postadress etc får lagras och användas inom Sveriges Tandläkarförbund för fakturering, leverans, information, marknadsföring, analys, statistik och profilering. Uppgifterna jag lämnar kan användas inom Sveriges Tandläkarförbund för att anpassa innehåll, tjänster och annonsering till mig samt för utveckling av tjänster och produkter. Uppsägning av avtal sker i kontakt med oss.

Anmäler du önskemål om specialkost i samband med bokning, så överlämnar vi din information till kurslokalen för korrekt hantering. Rensning av känsliga uppgifter sker efter genomförd kurs.

Vi sparar din kursinformation i fem år efter genomförd kurs, t ex för att du ska kunna logga in på min sida och se mitt CV.

Ev. bilder vi tar från kurstillfälle kan komma att användas i sociala medier och kurskatalog för marknadsföring av kommande kurser.

Läs mer om vår dataskyddspolicy här.

Vanliga frågor om Tandläkarförbundets kurser

Vi skickar ett mejl automatiskt i samband med att du bokar dig på kursen. Ca 4-6 veckor innan kursstarten kontaktar vi dig med ett mejl där du kallas till kursen och det framgår var och när kursen genomförs. I kallelsen finns också en länk till välkomstbrevet. Ytterligare mejl kan komma när kursen kompletteras med t ex kursmaterial och fler länkar. Två dagar innan kursdag mejlar vi ut en påminnelse om att det är dags för kursstart. När kursen genomförts får du ytterligare ett mejl där vi ber dig utvärdera kursen. Fakturan skickas direkt till den fakturaadress du uppgav på bokningen i samband med att vi får klartecken att kursen blir av. Kolla spam/skräpkorgen om du saknar våra mejl, innan du kontaktar oss för att kontrollera din mejladress.

Kursavgiften faktureras i regel ca 2 mån före kursstart med 30 dagars betaltid. Om du inte betalar kursavgiften inom angiven tid kan det medföra att du mister din plats på kursen.

Tandläkare som inte är medlemmar i Sveriges Tandläkarförbund betalar ca 30 procent mer än de som är medlemmar. Kursavgifterna för alla kategorier anges vid respektive kurs. Är du medlem i tandläkarförbund i annat land, är kursavgift en densamma som för medlemmar av Sveriges Tandläkarförbund. Studenter som är medlemmar i Sveriges Tandläkarförbund får varje termin tillträde till ett visst antal kurser till anmälningsavgiften 500 kronor. Vid utebliven närvaro tillämpar vi en “no-show”-avgift på ytterligare 500 kronor.

Mejla kurs@tandlakarforbundet.se senast åtta veckor innan kursstart.

Avbokningsregler hittar du i bokningsvillkoren

Vi tar in bokade i turordning i mån plats. Observera att även om du bokat reservplats så syns inte det på Min sida/mina kurser förrän du eventuellt erbjuds plats.

Om du är i behov av handikappanpassade lokaler, speciell kost eller liknande bör du alltid kontakta kursarrangören innan du anmäler dig och kontrollera att det är möjligt att tillmötesgå dina önskemål.

Ljudupptagning och fotografering vid kurs får endast förekomma för eget bruk och efter kursgivarens på förhand inhämtade tillstånd.

Fr o m 1 januari 2018 är Tandläkarförbundets kursverksamhet momspliktig. De kursavgifter som finns angivna i kurskatalog och på hemsidan innehåller alltså fr om VT18 ersättning för mervärdesskatt. Tidigare satta kursavgifter (fram t o m 20171231) är fastställda utifrån förutsättningen att tillhandahållandet av kurserna inte medför skattskyldighet enligt mervärdesskattelagen enligt dom i regeringsrätten mars 1998.

Sagt om Tandläkarförbundets kurser

Mycket bra utbildning, ett stort plus till all logistik med bra föreläsare och ett schema som följdes perfekt. Kommer gärna tillbaka. Tack!
Mycket bra kursinnehåll som höll vad det lovade; relevant för den kliniska vardagen. Bra upplägg och lagom mycket information.
Man kände sig verkligen välkommen och sedan överträffade kursen förväntningarna.
Fler kurser från Tandläkarförbundet
11 - 12 apr Göteborg, Elite Plaza
6 platser kvar
25 - 26 apr Göteborg, Elite Plaza
20 platser kvar
23 - 24 maj Göteborg, Jacy´s Hotel
1 plats kvar
27 - 31 maj Lund, Grand Hotel
Inga platser kvar
Fullbokad Läs mer
30 - 31 maj Smögen, Smögens hafvsbad
6 platser kvar

Vi hjälper dig med din kursbokning!

kurs@tandlakarforbundet.se

Vanliga frågor och svar