Vi är munhålans trädgårdsmästare

Som man sår får man skörda, sägs det. Om man sår får man skörda.

Vårperennerna har nu redan blommat över, och syrenen – en tydlig tidsmarkör för en tid av skolavslutningar – blommar för fullt. Sommaren står för dörren och jag har hunnit med att förkultivera några sorter medan resten är frisått. Ibland känns kostnaden för ett färdigt exemplar mer rimlig än att ta hand om till exempel pelargonplantor, men här och var finns ändå en extra stund som kan leda till fina exemplar.

Trädgårdens liv och cykler har en slående likhet med hur man hanterar både individer och en hel bransch. Ibland behövs lite extra gödsel eller ett vindskydd för att plantan ska få de bästa förutsättningarna. Vi lär av varandra för att bygga på oss erfarenheter och tips om vad som fungerar mot ohyra och ogräs i jakten på stolthet och skörd.

VI TANDLÄKARE ÄR munhålans trädgårdsmästare och politiken är markägare. De står för förutsättningar och förväntar sig en leverans; att vi förvaltar förtroendet och makten med vår expertis och erfarenhet i syfte att ge goda skördar för patienternas hälsa. Vi har förståelse för att marken måste ge avkastning, och markägaren är i bästa fall tacksam för vårt arbete.

Efter höstens val väntar eventuellt nya markgränser och en annan jordmån, men uppdraget är detsamma och vi måste planera för kommande säsong, oavsett. Audrey Hepburn ska ha sagt: ”Att plantera en trädgård är att tro på morgondagen.” Motsatsen vore ju nedslående, och detsamma gäller för oss tandläkare. Om vi inte längre tror på morgondagen så är vi inga trädgårdsmästare och det drabbar våra patienter.

HEMMA I MIN trädgård finns äldre växtlighet blandat med nysått. En liten yta har vi upplåtit till äldsta dottern med make, som bor i lägenhet ett stenkast bort. Helt plötsligt har jag rollen som markägare och balanserar mellan att inte lägga mig i, och att ge förutsättningar i form av små tips och en och annan kvällsvattning. Jag ser fram emot att om ett par morgondagar få se den lilla familjen ta del av sin första skörd.

Chaim Zlotnik förbundsordförande chaim.zlotnik@tandlakarforbundet.se

Läs också