Umeå – en bubblande evenemangstad

Vi har träffat Gabriella Hed Vall, vd på Visit Umeå, för att ställa några frågor om Umeå som plats för stora möten och evenemang. Gabriella menar att det är viktigt att hela Sverige får vara delaktiga när stora och viktiga frågor ska diskuteras och det är av största vikt att den här typen av evenemang arrangeras på olika ställen i landet, även här i norr.

Gabriella Hed Vall vd på Visit Umeå. Visit Umeå har som uppgift att utveckla, marknadsföra och sälja in destinationen Umeå och Umeåregionen, deras målsättning är att skapa en mer långsiktigt hållbar besöksnäring.

Varför ska man samla en bransch i Umeå?
Jag tror att det är viktigt att hela Sverige får vara delaktiga när stora och viktiga frågor ska diskuteras, därför är det av största vikt att den här typen av mötesplatser arrangeras på olika ställen i landet, även här i norr. Vårt mål är att deltagarna verkligen ska känna att dem har varit i just Umeå när det åker hem, att de har fått en inblick i vilka vi är och vad vi har att erbjuda som stad.

Hur ser Umeå:s matkultur ut?
Umeå har utvecklats till en mat- och dryckesstad av rang de senaste åren. Detta beror på att vi har en lång rad mycket passionerade restauratörer som verkligen vill bidra till att platsen de verkar på ska vara attraktiv för boende och besökare. Jag skulle säga att staden erbjuder moderna matupplevelser med ett personligt anslag.

Vet ni att Umeå klarar av att ta emot ett stort antal deltagare?
Fördelen att vara i en stad som Umeå är att det verkligen märks när vi har stora evenemang, det liksom bubblar i staden. Vi har en boendekapacitet som sticker ut bland mellanstora städer i landet och vi har stått värd för ett flertal riktigt stora evenemang, inte minst härom veckan då vi genomförde andra Umeåupplagan av Rally Sweden med tusentals besökare från hela världen.