Tandläkarförbundet reagerar starkt på DN-granskning

I alla landets regioner finns vårdgivare som låter patienter välja att vårdas av etniskt svenska läkare och tandläkare, visar DN:s granskning. Tandläkarförbundet vill nu att vårdgivare som gått med på sådana önskemål ska utredas.

Patienter tillåts välja läkare med enbart svenskt ursprung – över hela landet, enligt Dagens Nyheters granskning publicerad den 26 juli. Läs om granskningen i Dagens Nyheters artikel:

DN Granskar: Läkare väljs bort på grund av sitt ursprung – DN.SE

Både Tandläkarförbundet och Läkarförbundet reagerar starkt på DN:s avslöjande om hur vårdgivare över hela landet låter patienter välja etniskt svenska behandlare. Tandläkarförbundet vill nu att vårdgivare som gått med på sådana önskemål ska utredas.

– Det är bra om Diskrimineringsombudsmannen utreder och beivrar den typen av verksamhet, säger förbundsordförande Chaim Zlotnik. Läs om detta i Dagens Nyheters artikel:

Tandläkarförbundet efter DN-granskning: ”Vårdgivarna bör utredas” – DN.SE