Se lunchseminarium om ökning av fetma och karies bland barn

Onsdag den 15 juni sänds lunchseminariet med rubriken "Fetma och karies ökar bland barn i socioekonomiskt svaga områden – hur ändrar vi på det?"

Flera forskningsrapporter de senaste åren har visat på en ökning av karies och fetma bland barn i utsatta områden, vilket kan ge flera konsekvenser som nedsatt fysisk kondition, svårigheter att hänga med i skolan och leda till flera allvarliga följdsjukdomar. Varför ökar karies och fetma bland barn? Vad behöver vi göra – som individer, föräldrar och som samhällsaktörer?

Sveriges Tandläkarförbund och Sveriges läkarförbund har samarbetat kring god mun- och allmänhälsa hos barn och ungdomar. Under Almedalsveckan 2019 arrangerades en gemensam paneldiskussion om ökningen av fetma och karies hos barn i socioekonomiskt svaga områden. I år har diskussionen fortsatt med i stort sett samma panel som i Almedalen för tre år sedan.

Paneldeltagare till seminariet

• Claude Marcus, professor och barnläkare
  • Annica Sohlström, generaldirektör Livsmedelsverket
  • Marina Tuutma, andre vice ordförande, Sveriges Läkarförbund
  • Chaim Zlotnik, ordförande Sveriges Tandläkarförbund
  • Sofia Amloh, Riksdagsledamot (S) Socialutskottet
  • Lea Lobelius, moderator, Sveriges Tandläkarförbund

Se den webbsända paneldiskussionen på FB med start klockan 12.00 onsdagen den 15 juni.
Se paneldiskussionen här