Faktabank
På denna sida finner du information om några centrala områden för tandvården. Genom vår kursverksamhet och den Odontologiska Riksstämman uppdaterar vi våra medlemmar och annan tandvårdspersonal med ny kunskap och nya regelverk inom tandvården. Under nyheter och i medlemskommunikation (via t.ex. sociala medier) kan du även följa Tandläkarförbundets kontinuerliga arbete för tandläkarnas yrkesfrågor.
Patientklagomål
Patienter ska alltid först anmäla klagomål och synpunkter till vårdgivaren. Patienter kan även välja att ta hjälp av Patientnämnden som finns i alla landsting och regioner. Patientnämnderna hanterar ärenden som rör all regionfinansierad tandvård.
Inom privattandvården kan man som missnöjd patient i vissa fall vända sig till Privattandläkarnas upplysning för patienter.
Vissa händelser kan anmälas till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), men först behöver patienten ha kontaktat verksamheten där patienten fick vård eller patientnämnden. IVO kommer inte att utreda anmälningar från patienter och anhöriga annat än i vissa fall. För att IVO ska kunna utreda ett klagomål bör det lämnas in inom två år från det att händelsen inträffat.
Sveriges Tandläkarförbund är inte den instans som kan hjälpa patienter som har klagomål på tandvården. Vi är en professionsorganisation för tandläkare och agerar inte i patientärenden.
Läs mer:
Socialstyrelsen: Om du inte är nöjd med vården eller tandvården
Privattandläkarna: Privattandvårdsupplysningen för patienter