Patientklagomål

Sveriges Tandläkarförbund är inte den instans som kan hjälpa patienter som har klagomål på tandvården. Vi är en professionsorganisation för tandläkare och agerar inte i patientärenden.

Alla patienter kan anmäla klagomål och synpunkter direkt till vårdgivaren. Patienter som har klagomål på Folktandvården kan även välja att ta hjälp av Patientnämnden som finns i alla regioner. Patientnämnderna hanterar ärenden som rör all regionfinansierad tandvård och ibland även klagomål mot privata vårdgivare.

Om du har klagomål på privattandvården kan man som missnöjd patient i vissa fall vända sig till Privattandläkarnas upplysning för patienter

Vissa händelser kan anmälas till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), men först behöver patienten ha kontaktat verksamheten där patienten fick vård eller patientnämnden. IVO kommer inte att utreda anmälningar från patienter och anhöriga annat än i vissa fall. För att IVO ska kunna utreda ett klagomål bör det lämnas in inom två år från det att händelsen inträffat.