Faktabank
På denna sida finner du information om några centrala områden för tandvården. Genom vår kursverksamhet och den Odontologiska Riksstämman uppdaterar vi våra medlemmar och annan tandvårdspersonal med ny kunskap och nya regelverk inom tandvården. Under nyheter och i medlemskommunikation (via t.ex. sociala medier) kan du även följa Tandläkarförbundets kontinuerliga arbete för tandläkarnas yrkesfrågor.
Tandvård i Europa
Manual of Dental Practice
The EU Manual of Dental Practice har tagits fram av CED, Council of European Dentists, och beskriver tandvården i europeiska länder. Tandläkarförbundet har försett CED med data om svensk tandvård. Informationen på engelska om tandvård i Sverige hittar du på sidan Dentistry in Sweden.
The EU Manual of Dental Practice från 2014/2015 kan du läsa på CED:s hemsida.
Där finns också separat information om tandvården i varje land. Här kan du läsa om Sverige.
Våld i nära relationer
Våld i nära relationer är ett stort samhällsproblem. Våld i nära relationer är ofta ett mönster av handlingar som kan vara allt ifrån subtila handlingar till grova brott. Våldets karaktär och olika former, samt att utsattheten för de flesta är skuldbelagd och förnekas, gör det svårt att upptäcka och förstå om någon är eller har varit utsatt.
Av Socialstyrelsens råd framgår att vårdgivare bör se till att tandvårdspersonalen har kunskap om våld och andra övergrepp av eller mot närstående för att kunna ge god vård samt har förmågan att omsätta kunskaperna i det praktiska arbetet. Vårdgivaren bör avgöra när och hur tandvårdens personal ska ställa frågor om våld för att kunna identifiera våldsutsatta och barn som bevittnat våld.
Läs mer:
Socialstyrelsen: Kunskapsstöd, föreskrifter och råd gällande våld i nära relationer
Socialstyrelsen: Att upptäcka och ställa frågor om våld i nära relationer
Kvinnofridslinjen 020-50 50 50 (https://kvinnofridslinjen.se/)
Rätt till tandvård
Sveriges Tandläkarförbund anser att personer som vistas i Sverige bör erbjudas tandvård i samma omfattning och på lika villkor som bosatta personer. De inskränkningar i erbjuden vård som finns idag strider mot den humanitära värdegrund och de grundläggande principer om vård på lika villkor och vård efter behov som hälso- och sjukvården vilar på. Sveriges Tandläkarförbund arbetar sedan länge för en mer jämlik tandvård. Läs Sveriges Tandläkarförbunds policy om rätten till tandvård.
För att bistå dig som tandläkare i mötet med patienter som är medborgare i ett annat land har Sveriges Tandläkarförbund samlat några länkar till lagsstiftning, information och material om vem som har rätt till vilken vård:
Socialstyrelsen: Vilken vård ska ett landsting erbjuda papperslösa och asylsökande?
Socialstyrelsen: Vård som inte kan anstå
1177 Vårdguiden: Tandvård i Sverige om man kommer från ett annat land
Europeiska sjukförsäkringskortet (allmän information)
Medicintekniska produkter, tandtekniska arbeten och standardisering
Medicintekniska produkter
Praktiskt taget alla dentala material är medicintekniska produkter. Idag används tusentals olika medicintekniska produkter inom tandvård, allt ifrån tandborstar till avancerad behandlingsutrustning. För att säkerställa hälsa och säkerhet för patient och användare av medicintekniska produkter finns idag en mängd regleringar och standarder på området.
Läkemedelverket: Är det en medicinteknisk produkt?
Läkemedelverket: Regelverk kring medicintekniska produkter
Tandtekniska arbeten
Tandtekniska laboratorier behöver ha kunskap om och följa det medicintekniska regelverket. Det medicintekniska regelverket riktar sig främst till tillverkare av medicintekniska produkter och är inte specifikt skrivet för tandtekniska arbeten. Innebörden av laboratoriets ansvar som tillverkare och vad det medför behöver vara känt både bland tandtekniker och tandläkare. Läs mer:
Tandteknikerförbundet: Checklista för tandtekniska beställningar
Standarder och CE-märkning
Standardiseringsarbetet inom tandvården bedrivs inom ramen för SIS tekniska kommitté (SIS/TK 327). Kommittén påverkar även global och europeisk standardisering inom tandvården genom att aktivt delta i pågående ISO- och CEN-arbeten. ISO är den internationella standardiseringsorganisationen som utvecklar globala standarder. Utöver ISO-standarderna finns även europeiska standarder (EN) utfärdade av det europeiska standardiseringsorganet CEN. Kommittén arbetar med områden så som fyllningsmaterial, tandvårdsutrustning och instrument, implantat, CAD/CAM system etc.
En medicinteknisk produkt som ska säljas på den europeiska marknaden ska vara CE-märkt. CE-märkningen är en typ av standard. CE-märkningen innebär att produkten uppfyller fastställda krav på säkerhet och är lämplig för sin användning.
Svenska Institutet för Standarder: Tandvård inom ramen för SIS tekniska kommitté (SIS/TK 327)
Läkemedelsverket: CE-märkning
Patientsäkerhetsberättelse
Varje år måste alla vårdgivare upprätta en patientsäkerhetsberättelse. Utöver skyldigheterna i patientsäkerhetslagen beskriver Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9) krav på innehållet i patientsäkerhetsberättelsen. På SKR:s webbplats finns också mer information och mallar du kan använda för att skriva en sådan.
Läs mer:
Sveriges Kommuner och Regioner: Patientssäkerhetsberättelse
Socialstyrelsen: Föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (PDF)
Patientklagomål
Patienter ska alltid först anmäla klagomål och synpunkter till vårdgivaren. Patienter kan även välja att ta hjälp av Patientnämnden som finns i alla landsting och regioner. Patientnämnderna hanterar ärenden som rör all regionfinansierad tandvård.
Inom privattandvården kan man som missnöjd patient i vissa fall vända sig till Privattandläkarnas upplysning för patienter.
Vissa händelser kan anmälas till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), men först behöver patienten ha kontaktat verksamheten där patienten fick vård eller patientnämnden. IVO kommer inte att utreda anmälningar från patienter och anhöriga annat än i vissa fall. För att IVO ska kunna utreda ett klagomål bör det lämnas in inom två år från det att händelsen inträffat.
Sveriges Tandläkarförbund är inte den instans som kan hjälpa patienter som har klagomål på tandvården. Vi är en professionsorganisation för tandläkare och agerar inte i patientärenden.
Läs mer:
Socialstyrelsen: Om du inte är nöjd med vården eller tandvården
Privattandläkarna: Privattandvårdsupplysningen för patienter
Strålskydd
Den som bedriver sjukvård eller tandvård har ansvar för att verksamheten är säker för patienter och att personalen och allmänheten skyddas mot strålning. Strålsäkerhetsmyndigheten ställer krav på strålsäkerheten och följer upp att de ansvariga uppfyller kraven.
Läs mer:
Strålskyddsmyndigheten: Information, föreskrifter och länkar
Systematiskt förbättringsarbete
Verksamheter inom hälso- och sjukvård, och tandvård är skyldiga att ha ett kvalitetsledningssystem. Ledningssystemet är ett stöd för att systematiskt utveckla, följa upp och säkra kvaliteten i verksamheten. Ledningssystemets utformning och omfattning för verksamheter inom vården regleras genom Socialstyrelsens föreskrifter. Föreskrifterna går att hitta på Socialstyrelsens webbplats tillsammans med en handbok om hur förskrifterna bör tillämpas.
Läs mer:
Socialstyrelsen: Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, föreskrifter och handbok
Sveriges Kommuner och Regioner: Ledningssystem för ett systematiskt kvalitetsarbete
Tandläkarens ansvar och skyldigheter för hög patientsäkerhet
Tandläkaren är skyldig att bidra till att hög patientsäkerhet upprätthålls. Tandläkaren har i och med sin legitimation, och i rollen som behandlare, ett eget ansvar för att den behandling som hen ger sker i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Det slås fast i patientsäkerhetslagen. Vetenskap och beprövad erfarenhet är inte ett statiskt begrepp utan något som utvecklas över tid i takt med att ny kunskap tillkommer och inaktuella metoder gallras ut. Tandläkaren är därför skyldig att kontinuerligt uppdatera sig på nya forskningsrön, behandlingsmetoder allmänna råd och föreskrifter.
Läs mer:
Information och delaktighet (Vårdgivarguiden)
Din skyldighet att informera och göra patienten delaktig – Handbok för vårdgivare, chefer och personal (PDF, Socialstyrelsen)
Rapportera och anmäla vårdskador (Vårdhandboken)
Tystnadsplikt och sekretess (Vårdgivarguiden)
Delegering inom tandvården (PDF, Socialstyrelsen)
Lagar och förordningar
Tandvården ska ge patienten god vård och ett bra omhändertagande. För att stärka patientens ställning och skydda patienten finns ett regelverk av lagar och förordningar som reglerar vårdgivarens och behandlarens ansvar och skyldigheter i hur vården bedrivs.
Det är framförallt tre lagar som är centrala för tandvården:
Det finns också ett antal förordningar och föreskrifter som rör tandvården. Dessa hittar du bland annat på Kunskapsguiden, i en gemensam författningssamling från myndigheter inom vårdområdet: Gemensam författningssamling avseende hälso- och sjukvård med mera