Tandläkare-Sällskapets museum

Svenska Tandläkare-Sällskapets museum har en unik samling 9000 odontologiska föremål.

Museet

I Kista strax utanför Stockholm ligger Svenska Tandläkare-Sällskapets museum. Museet har en samling med ca 10 000 odontologiska föremål och utgör ett av Europas mest enastående samlingar i sitt slag. Museet drivs formellt av Svenska Tandläkare-Sällskapets museinämnd.

Öppet endast efter överenskommelse, mejla till: museum@tandlakarforbundet.se

Läs mer om museet

Odontologiskt historiska föremål

Med hjälp av filmaren Mikael Agaton dokumenterades häromåret en bråkdel av föremålen i ett antal småfilmer som du hittar på vår kanal på Youtube. Välj SPELLISTAN för att få en slinga med samtliga filmer – eller välj fritt bland de filmer vi lagt upp på Sällskapets Youtube-kanal

Se spellistan “Historiska föremål” från museet på Youtube

Se filmer på Svenska Tandläkare-Sällskapets Youtube-kanal

Frågor och svar om Tandläkare-Sällskapets museum

Museet är öppet för allmänheten och besök bokas efter överenskommelse med någon av museinämndens ledamöter. För mer information om museet och kontaktuppgifter till museinämnden, se tandlakarforbundet.se/forskning/sts/museinamnden.

Hur gör man för att besöka museet? Museet är öppet för allmänheten med gratis inträde. Kontakta någon av museinämndens ledamöter och bestäm tid (för kontaktinformation, se tandlakarforbundet.se/forskning/sts/museinamnden). Både mindre sällskap på ett par personer och lite större sällskap tas emot. En visning tar ca 1,5 timme, men kan individanpassas.

I Kista utanför Stockholm, går att nå både med bil och kollektivtrafik.

Kontakta någon av museinämndens ledamöter, kontaktinformation finns på Tandläkarförbundets webbplats. Ersättning utgår inte för donationer.

Ja, fler får gärna anmäla intresse! Museinämnden lär gärna upp ”nästa generation” för att kunna ta över museiverksamheten. Kontakta någon av museinämndens ledamöter för information.

Svenska Tandläkare-Sällskapet fick sina första föremål redan när Sällskapet bildades 1860. Sedan dess har medlemmar och andra fortsatt att donera äldre och unika föremål. Det är nu en av Europas förnämligaste samlingar i sitt slag omfattande c:a 8000 föremål. Museet ligger i Kista utanför Stockholm.

Svenska Tandläkare-Sällskapets boksamling omfattar c:a 2000 volymer. De mest värdefulla är deponerade i Karolinska Institutets Hagströmerbibliotek. Därutöver finns porträtt, fotografier, föremålskataloger, matriklar, tidskrifter, särtryck, avhandlingar och läroböcker från olika epoker.

Kontakta oss gärna för visningar, donationer eller för bistånd i odontologihistoriska frågor: museum@tandlakarforbundet.se

Tandläkare-Sällskapet är i dag Europas äldsta bestående nationella tandläkarsammanslutning och det näst äldsta tandläkarsamfundet i världen.

Den 21 november 1860 bildades föreningen “Tandläkare-Sällskapet” i Stockholm med hovtandläkare Lars Gustav Collin som dess förste ordförande. 1861 beslutade Sällskapet om att även tandläkare från landsorten kunde bli medlemmar och Sällskapet blev därmed en nationell sammanslutning. Sedan 1984 är Svenska Tandläkare-Sällskapet en stiftelse till stöd för odontologisk vetenskap och forskning.

Här finns en längre beskrivning