Föreläsarporträtt | Aleksandar Milosavljevic

Med ett brinnande intresse för digital teknik och ett hjärta som bultar för pedagogik har Aleksandar Milosavljevic hittat sitt sätt att förmedla forskning på.

Aleksandar Milosavljevic Foto: Jenny Leyman

Aleksandar har ett stort intresse för pedagogik och tycker det är tillfredsställande att se sina studenter lära sig och utvecklas.

Genom min pedagogik vill jag förmedla budskap på rätt sätt. Det finns så mycket budskap i forskarvärlden som kanske inte alltid förmedlas på rätt sätt. Då kommer det inte ut och får ingen effekt ute på fältet, berättar han.

Aleksandar har på senare tid fått mycket uppmärksamhet och positiv respons för hans sätt att använda den digitala tekniken i sin pedagogik. Hans intresse för digital teknik har funnits där sedan barnsben, men att filmandet skulle bli en så stor del i hans yrkesroll förstod han först under sin doktorandutbildning. Aleksandar skulle då hålla en kurs i hur man behandlar peri-implantit och blev tillfrågad om det var möjligt att streama föreläsningen till studenter som satt i en annan sal. Han började utforska möjligheten och kopplade ihop sig med rätt personer som kunde hjälpa honom. Föreläsningen blev väldigt lyckad och Aleksandar fick upp ögonen för att använda filmteknik i utbildningen. Sedan dess har han genomfört många digitala föreläsningar och utökat sin teknik med en egen studio, green screen, flera kameror, mikrofoner och andra interaktiva element.

– Detta har fått jättebra resultat och studenterna uppskattar det enormt mycket, berättar han.

Digitala föreläsningar har blivit mer aktuella

Sedan corona-pandemin kom så har det blivit ännu mer aktuellt att kunna erbjuda digitala föreläsningar. Aleksandar tycker det är viktigt att man tänker på hur man kan göra digitala föreläsningar på ett bra sätt, inte bara för att man inte kan göra det IRL.

– Det är en utmaning att förmedla något digitalt, men har man rätt hjälpmedel och är intresserad av tekniken så kan man komma väldigt långt, säger han.

Knepet för att lyckas med en digital föreläsning är att det ska hända saker hela tiden i det man gör.

– Det får inte bli monotont! Det kan vara enkla saker som att något flyger förbi eller att man bara ändrar tonläge. Man ska sträva efter att försöka överraska sina lyssnare med jämna mellanrum så att man håller intresset uppe. Att sitta framför en skärm i en timme och hålla lågan uppe är ju väldigt krävande. Ska du göra en livesänd digital föreläsning så är nyckeln att göra den interaktiv och låta åhörarna vara en del av föreläsningen, berättar Aleksandar.

Aleksandar Milosavljevic
Foto: Jenny Leyman

Aleksandars framtidsplaner är att använda mer avancerad teknik från tv-spelsvärlden

Med hjälp av Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) vill han ta tandläkarutbildningen till en ny nivå. Genom denna teknik kan man skapa en virtuell värld där man får komma så nära verkligheten som möjligt utan att utsätta patienter för risk. Tekniken skulle göra det möjligt för en student att öva på ett ingrepp genom att ta på sig ett par glasögon med en slags transparent skärm. På skärmen kan man addera olika element som genom glasögonen ser ut som något verkligt men i själva verkat bara är virtuellt. Det skulle kunna vara att blod börjar spruta digitalt vid ett kirurgiskt ingrepp, allt för att det ska kännas som att det är på riktigt.
– Med den tekniken kan man som åhörare känna att det blir mer verkligt, att man är där det händer på riktigt och att man är i det på ett annat sätt än vad som går att göra just nu. Tekniken finns redan. Det gäller bara att tillämpa den inom vårt område, berättar Aleksandar.

Att Aleksandar blev tandläkare var lite av en slump. Han hade bestämt sig för att bli läkare men sökte till både läkarutbildningen och tandläkarutbildningen. Aleksandar blev kallad på intagningsprov och blev antagen till tandläkarutbildningen. Han bestämde sig för att testa och fastnade direkt.
– När man kom in på fakulteten insåg man snabbt att tandläkaryrket är så mycket mer än att bara borra, berättar Aleksandar. Han har alltid varit intresserad av biologiska mekanismer men också lite av hantverk och därför passar tandläkaryrket honom bra.

Tandlakarforbundet.se sparar data i cookies för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen. Genom att fortsätta surfa på webbplatsen godkänner du det. Läs mer om cookies här. Vår dataskyddspolicy hittar du här.