Kollegastödjarna påfyllda med kunskap och uppskattning

Kollegstödsnätverket har haft sin årliga utbildningsträff på kansliet i Gamla stan.

Tandläkarförbundets kansli ligger i hjärtat av Gamla stan.

De har fått ny kunskap utifrån egna önskemål; etisk journalföring och hur tandvården tacklade pandemin i inledningsskedet.

“Det var som vanligt en lördag som vi träffades, för att inverka på arbetet så lite som möjligt och då vi var relativt få och har ganska stora lokaler kunde vi vara på Tandläkarförbundets kansli i vanlig ordning” – säger Pia Kollin, utredare vid Sveriges Tandläkarförbund.

De årliga kollegastödsträffarna består alltid av en heldag med föreläsningar, genomgångar om vad som har hänt sedan sist och mycket intressanta diskussioner.

“Bland annat delar Kollegastödjarna med sig av kärnan i problematiken de stött på bland medlemmar som de samtalat med så att det blir ett lärande av varande” – säger Pia Kollin.

Hans Göransson föreläste om journalförings regelverk och vilka etiska beröringspunkter som finns med den. Hans var också den som höll i passet om hur tandvården hanterade pandemisituationen och Kollegastödjarna fyllde i hur det fungerat i deras verksamheter. Träffen sker varje år för att fylla på med kunskap hos Kollegastödjarna så att de på ännu bättre sätt kan stötta medlemmar som väljer att höra av sig till dom. Kollegastödjarna gör detta på helt ideell basis och det känns rätt och bra att kunna erbjuda detta som en kunskapshöjning och uppskattning för deras insats.

Om Kollegastödjarna

Kollegastödjarna är ett nätverk av medlemmar som finns tillgängliga för samtal om man har utmaningar, problem eller svåra situationer som främst berör arbetet. Kontakta Tandläkarförbundets kansli för att få ta del av kontaktuppgifter till Kollegastödjarna.