Idag är det Tobaksfria dagen – stöd de som vill sluta med tobak

WHO:s World No Tobacco Day, tobaksfria dagen uppmärksammas den 31 maj. Årets tema är ”Commit to Quit” och syftar till att stödja de som vill sluta med tobak.

Photo by Possessed Photography on Unsplash

Tandvårdsteamet har en unik möjlighet att hindra människor från att börja använda nikotinprodukter och hjälpa tobaksbrukare med att sluta. Genom ett aktivt stödjande förhållningssätt och dialog kan man uppmuntra till tobaksfrihet. Covid-19-pandemin har dessutom lett till att miljontals tobaksanvändare säger att de vill sluta.

Läs mer om WHO:s kampanj här World No Tobacco Day 2021

I samband med den tobaksfria dagen anordnar tankesmedjan Tobaksfakta ett Tobacco Endgame-seminarium, läs mer och anmäl dig här Tobacco Endgame-seminarium 2 juni Tobacco Endgame – Rökfritt Sverige 2025, är en opinionssatsning med målet att den dagliga rökningen i befolkningen då ska vara under fem procent. Ett initiativ som Sveriges Tandläkarförbund stödjer.

Sluta-Röka-Linjen är en kostnadsfri telefontjänst som ger stöd och hjälp att sluta röka och snusa. De har även stöd på andra språk Sluta-Röka-Linjen