Fruktvinst till Ösbyskolan

I samband med Internationella Munhälsodagen den 20 mars i år startade Sveriges Tandläkarförbund tillsammans med Operation Smile en tävling för mellanstadieelever om vikten av munhälsa. Klass 6B på Ösbyskolan blev vinnare och vann 50 kg frukt.

Tävlingen som vände sig till alla mellanstadieskolor syftade till att öka medvetenheten om vikten av munhälsa särskilt under pandemin. Det vinnande bidraget, en kortfilm om munhälsa, skickades in av Tuva Quensel som går i klass 6B i Ösbyskolan på Värmdö. Vinsten bestod av 50 kg frukt från Daily Greens/Allfrukt och levererades till Ösbyskolan måndagen den 31 maj. Klassen tog emot vinsten på planen framför skolan.

– Det var jättekul att vinna. Alla i klassen blev väldigt glada, så det var roligt. Vi har ätit av frukten idag och vi ska fortsätta de närmaste skoldagarna. Det är så mycket frukt att vi också delar med oss av frukten till våra två parallellklasser, berättar Tuva Quensel.

I Tuva Quensels film medverkar hennes bägge katter Zelma och Yatzy. Hur kom du på din filmidé?

– Min film handlar om vad man har tänderna till, ex att äta med. Och hur man ska ta hand om sina tänder. Jag vet inte hur jag kom på det. Det var lätt att ha med katterna. Dom var lite bångstyriga när vi skulle borsta tänderna på dom men sen gick det bra. Katternas tänder ska man borsta varje dag, berättar Tuva Quensel.

Hur går det med din egen tandborstning?
– Jag brukar alltid borsta tänderna varje dag, men på helgerna på sommarlovet brukar jag fuska lite grann, säger en glad vinnare av årets tävling.

Tävlingen arrangerades i samarbete mellan Sveriges Tandläkarförbund och Operation Smile med sponsring av frukt från Daily Greens.

Läs mer om

Internationella Munhälsodagen här