Förbundet driver hjärtefrågor på årets riksstämma

Den 13–15 november samlas Tandläkarsverige på Svenska Mässan i Göteborg för ett fullspäckat program kring odontologisk forskning, kliniska nyheter och panelsamtal om professionens förutsättningar. Förbundet arrangerar ett antal programpunkter om professionens förutsättningar i framtidens tandvård.

I höst presenterar regeringen ett av 2000-talets största förslag på förändringar inom tandvården, därför bjuder vi in makthavare för att diskutera vilken påverkan dessa förslag får på svensk tandvård framåt. Vi höjer också blicken med sikte på hur tandvårdsyrket kan se ut om 50 år, på 2070-talet. I panelerna möts tandläkarstudenter, riksdagspolitiker, regionpolitiker och arbetsgivare.

Svensk tandvård under 70-talet, alltså 2070-talet!
Samtidigt som befolkningen växer och blir äldre, och behoven av välfärd ökar, uppnår många medarbetare inom tandvården pensionsålder de närmaste åren. Behovet av att nyutbilda morgondagens tandläkare är stor, likaså att skapa hållbara arbetsplatser som gör det attraktivt att jobba inom tandvården. Men vad är det egentligen som är viktigt för morgondagens tandläkare? Sveriges tandläkarförbund har skickat ut en enkät till 500 studenter för att ta reda på just det. I panelen finns tandläkarstudenter, arbetsgivare och ansvariga regionpolitiker från norr till söder för att diskutera hur framtidens tandvård kan komma att se ut.
När: Fredag 15 nov kl 10.30
Talare: Ylva Källman, Elina Backlund, Torbjörn Ekelund, Victor Sandelin Skjefstad, Niklas Virta, Karin Melander, Anders Jonsson och Nour Haydar Ahmad
Arrangör: Sveriges Tandläkarförbund

Tandvårdsutredningen 2024 – vad händer nu?

Tidöpartierna har tillsatt en utredning för att stärka tandvårdens högkostnadsskydd för att mer efterlikna det som finns i övrig vård. Äldre personer med sämst munhälsa ska prioriteras. Den 31 oktober blir förslaget offentligt och ska ut på remissrunda. Vi har bjudit in två riksdagsledamöter som är avsändare av föreslaget och en från oppositionen, alla tre från Socialutskottet. Dessutom kommer regionpolitiker från Stockholm, Skåne och Västernorrland för att diskutera vilka effekter som förslaget kommer att leda till runt om i Sverige.

När: Fredag 15 nov kl 12.45
Arrangör: Sveriges Tandläkarförbud

Chaim Zlotnik, Ordförande, Sveriges Tandläkarförbund

“Som tandläkare ger Odontologisk riksstämma och Swedental en ovärderlig möjlighet att hålla dig uppdaterad med den senaste forskningen och de kliniska framstegen inom tandvården.”

– Chaim Zlotnik, ordförande, Sveriges Tandläkarförbund

RES MED SJ

Få 10% rabatt på din resa till Odontologisk Riksstämma & Swedental med SJ!

Boka din resa här