Eva Ljung – “Det är viktigt att uppmärksamma hela Sverige”

Vi möter Eva Ljung vd för Folktandvården Stockholm, för att ta pulsen på medverkan under Swedental i Umeå. "Jag hoppas och förväntar mig att frågan om bristen på tandläkare i norra Sverige och därmed ojämlik tandvård kommer att adresseras..." säger Eva Ljung.

Eva Ljung, fotograf: Luxlucid/Linda Rehlin Kruse

Vad ser ni fram emot med er medverkan på Swedental i Umeå?
Det ska bli roligt att få komma till Umeå, jag tycker det är mycket bra att mässan är i Umeå i år, det är viktigt att uppmärksamma hela Sverige och speciellt med den utmaning vi har med tandläkarbrist i delar av Sverige.

Vad är dina förväntningar på årets event?
Jag hoppas och förväntar mig att frågan om bristen på tandläkare i norra Sverige och därmed ojämlik tandvård kommer att adresseras så att vi gemensamt kan hjälpas åt att skapa möjlighet för hela Sverige att få tandvård. En viktig fråga i det är naturligtvis vad våra politiker och myndigheter kan bidra med för att vi ska få ihop det här pusslet.

Digitaliseringen av tandvård går snabbt och är en nödvändighet. Den demografiska utvecklingen innebär att vi på sikt kommer att bli allt färre i yrkesverksam ålder, som ska ta hand om allt fler patienter. För att möta det behöver vi fortsatt jobba förebyggande, men vi behöver också en bättre förmåga att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Här ser jag fram emot att få kunskap och inspiration om nya innovativa möjligheter.

Det är alltid intressant att höra nya rön inom forskningsområdet. Det här är ett tillfälle att dela kunskap och lära av varandra.

Och sist men inte minst att få träffa alla branschkollegor!

För att få lite info om Folktandvårdens monter har vi ställt några frågor till Linda Alexandersson kommunikationsansvarig på Folktandvården i Region Uppsala.

Kommer vi få se något nytt i er monter, ni har tidigare år tagit fram föreläsningsprogram är det något ni kommer bjuda på i år?

Folktandvården är en stark folkhälsoaktör med kunskapsdriv och stora möjligheter att utvecklas och det kommer vi att förmedla. Vi kommer att ha ett koncentrat av det vi har gjort tidigare med fokus på Kunskap, Karriär och Gemenskap.

Hos oss är besökarna välkomna att gratis ta del av vårt inspirerande och lärande föreläsningsprogram i montern på Swedental, där besökarna kan få en liten glimt av vår samlade kompetens inom Folktandvården Sverige.

Vad kan besökaren förvänta sig vid ett besök hos er på mässutställningen?
Vi har en monter med en bra placering, där alla får plats! Här kan de mingla och prata med representanter från hela Sverige om hur det är att arbeta på Folktandvården. Hos oss får besökarna träffa representanter från Folktandvården i hela landet registrera sig för sommarjobb och jobb, ha en dialog med monterpersonalen och få relevanta svar på eventuella frågor om våra erbjudanden. Vi kommer självklart även att bjuda på något läskande i Umeå, möjligen följer vår populära glassvagn med även i år.