Hon brinner för parodontologi
FÖRELÄSARPORTRÄTT | Anna Bogren, lektor i parodontologi, brinner för ämnet och har visioner för hur tandläkarutbildningen
ska utvecklas. Att hela tandvårdsteamet ska få möjlighet att vidareutbildas är också viktigt.
Ena dagen står hon med patienter från morgon till kväll, nästa dag föreläser hon. Anna Bogren trivs i båda miljöerna. Sedan drygt ett år tillbaka är hon lektor och kursansvarig för parodontologi på tandläkarprogrammet vid Umeå universitet. Tjänsten innehåller undervisning, kursansvar, forskning och klinisk verksamhet.
– Det kändes väldigt stimulerande att få en tjänst där jag får vara med och påverka våra blivande kollegors kunskaper. Jag tycker mycket om interaktiv undervisning och att fånga upp reaktioner i rummet.
Men det var trots allt ett steg att lämna Folktandvården efter 32 år.
– Jag våndades, tänkte länge innan jag fattade beslutet eftersom jag trivdes bra.
Den kliniska delen av den nya tjänsten finns på den parodontologiska specialistkliniken i Borås, vilket passar bra eftersom Anna Bogren huvudsakligen bor i Göteborg. Det var också där hon växte upp, granne med tandläkarutbildningen. Dit gick hon som barnpatient, fascinerades av borren och tyckte att det var oerhört spännande när hon fick sitt läppband bortopererat. Kanske inte så konstigt att det blev tandläkarhögskolan, som hon gick ut 1988. Hon blev klar med sin specialistutbildning 2000, och doktorerade 2007 med en avhandling om förebyggande åtgärder för att förhindra parodontal sjukdom. Sedan dess har det varit mest undervisning och kliniskt arbete men nu ska hon börja forska på 20 procent.
– Med största sannolikhet kommer det att bli kliniska projekt som rör samband mellan parodontologi och allmänhälsa.
Hon har många tankar kring utvecklingen av utbildningen
– Det jag skulle vilja är att koppla ihop det teoretiska med praktiken och patientarbetet mer. Det är också viktigt med samverkan mellan olika specialistområden, så att det finns ett helhetstänk kring patienten.
Det gäller att se att det finns olika lösningar för olika människor.
– Har man fem patienter med samma tillstånd och svårighetsgrad kan lösningarna se helt olika ut beroende på vilken patient man har framför sig i stolen.
Anna Bogren har föreläst på flera av Tandläkarförbundets kurser. En av dem var ”Tänder, tandkött och skruvar”, om hur man bäst lyckas med behandlingen av vardagens patienter. En av de saker som hon tog upp var hur hela tandvårdsteamet kan samverka för ett gott omhändertagande. Hon lyfter gärna fram teamets betydelse.
– Det är grundläggande att arbeta bra i teamet. Jag tror att tandsköterskornas kompetens ibland är underutnyttjad. De skulle kunna få mer ansvar, feedback och kompetenshöjning. Det handlar också om att delegera och släppa fram dem som har intresset för att göra mer. Tandhygienisterna känner sig många gånger lite ensamma i sitt arbete och som jag förstått det saknar de ibland diskussioner och samplanering med tandläkare.
Det har varit mycket arbete för att komma in i jobbet under det första året som lektor. Uppdraget som ordförande för Svensk förening för parodontologi och implantologi tar också tid. Den här kvällen ska föreningen ha styrelsemöte,
och innan dess ska Anna Bogren hinna intervjua några studenter inför amanuensuppdrag. Dessutom ska hon förbereda morgondagens föreläsning.
Ungefär varannan vecka är hon i Umeå. På grund av pandemin har många möten och undervisningar skett på distans. Det är praktiskt med digitala möten ibland, men bäst trivs Anna Bogren när hon får möta människor i verkliga livet.
Hon ser fram emot kontakten med studenterna på plats.
– Det är oerhört viktigt att tala för och vara ambassadör för ämnet parodontologi. Tyvärr är det inte alla som inser hur intressant det är. Det innehåller så mycket, allt från molekylärbiologi, mikrobiologi, immunologi och epidemiologi till den intressanta patientbehandlingen!
Text: Ann Patmalnieks