Anmäl dig till Etikdagen 2021!

Den 12 mars 2021 är det dags för Etikdagen i Stockholm med temat ”Civilkurage och visselblåsning inom tandvården”.

Visselblåsning har de senaste åren uppmärksammats allt mer, men hur relaterar det till tandvården? Vågar och kan vi säga till när vi ser fel? Hur uppmuntrar vi till och säkerställer att felbehandlingar och missförhållanden rapporteras? Etikdagen 2021 belyser civilkurage och visselblåsning inom tandvården. Vi tar upp falldiskussioner och goda exempel på civilkurage. Vi går också igenom lagstiftning och regelverk på området. Dagen arrangeras av Tandläkarförbundets etikkommitté.

Ur programmet: Visselblåsarna i Macchiarini-affären. Anna Nordbeck och Johannes Hallbom från SVT:s Dokument inifrån berättar om det helt avgörande värdet av de fyra visselblåsarna som upptäckte och vågade avslöja sanningen bakom kirurgen Paolo Macchiarini och hans syntetiska luftstrupar vid Karolinska sjukhuset. Varför ska man våga avslöja missförhållanden om ens egen arbetsgivare, även om man hotas av repressalier och vad händer när visselblåsare kontaktar media?

Läs mer och anmäl dig här!