Det här händer på Riksstämman i år!

Den 11-13 november är det dags för 56:e upplagan av Odontologisk Riksstämma på Svenska mässan i Göteborg. Årets viktiga evenemang som främjar kunskapsspridning och odontologisk forskning.

Foto: Emmy Jonsson

Förra årets riksstämma med temat Verksamhetsutveckling har fått mycket beröm. Stämman blev på alla sätt en stor framgång och såväl föreläsare som utställare och inte minst de rekordmånga besökarna har visat stor uppskattning. Stort tack till alla som kom från hela landet och gjorde Riksstämman till den succé den blev.

I trevliga och ”goa” staden Göteborg, den 11–13 november 2020, tar årets Riksstämma vid där den förra slutade. Temat i år är hållbarhet i ett vidare begrepp, något som är högaktuellt för alla branscher, men särskilt viktigt för tandvården eftersom hållbar tandvård är själva grunden för god tandhälsa. Årets odontologiska riksstämma kommer att spegla alla aspekter av hållbar tandvård, ur olika perspektiv och med olika aktörer och med ett särskilt fokus på tandvårdens patienter och verksamheter.

Själva hållbarhetsbegreppet omfattar tre perspektiv: ekonomiskt, socialt samt miljö- och klimatneutraliteten. Hur bedriver vi tandvård med rimliga ekonomiska förutsättningar på sätt så att våra tandvårdsteam håller sig på topp under ett långt yrkesliv och utan att vi belastar miljön? I begreppet miljö kan innefattas allt från den orala miljön, arbetsmiljön till miljö i ett omvärldsperspektiv.

Vi kommer under temat Hållbar tandvård även att lyfta den aktuella frågan om kompetensförsörjning, alltifrån tandläkarutbildningarna till mottagningar på landsbygden utan tandläkare. Vi vill åstadkomma en dialog mellan politiker/myndigheter och tandvårdens olika företrädare. Vi är i grunden en stolt framgångsbransch, men vi har många utmaningar!

Vi vågar stolt säga att detta är årets viktigaste evenemang som främjar kunskapsspridning och odontologisk forskning inom tandvårdssverige.

Odontologisk Riksstämma anordnas av Svenska Tandläkare-Sällskapet.
Svenska Tandläkare-Sällskapet