Många ville lära sig mer om tandläkaryrket

I november var det återigen dags för Saco studentmässor där Sveriges Tandläkarförbund deltar för att möta gymnasielever som är intresserade av tandläkaryrket.

I år hölls Saco studentmässor den 17–18 i Stockholm och den 24 november i Malmö.

I Stockholm mötte tandläkarstudenterna Peter Paulos Elyas och Rand Ishaq gymnasieelever som hade frågor om tandläkaryrket. I Malmö tog Andreas Nilsson och Caroline Gillsvik på sig tandläkarrocken och gjorde detsamma.

I år var vårdyrkena som finns representerade inom Saco samlade under ett och samma tak vilket gjorde det lättare att bemanna. Det var särskilt tacksamt i Stockholm där studentmässan inföll samma dagar, och i samma byggnad, som den odontologiska riksstämman. Tandläkarstudenterna fick många frågor, bland annat om hur det är att jobba som tandläkare, hur utbildningen ser ut, lönen, hur fingerfärdig man behövde vara och om antagningen.

– Många ville också höra varför vi valde att bli tandläkare istället för läkare och vilka fördelarna är med vårt yrke. Det var jättekul att träffa alla elever och svara på deras frågor, säger Caroline Gillsvik (bilden ovan).

21 280 ungdomar besökte Saco Studentmässa i Stockholm och 5 095 kom till mässan i Malmö.