Ledarskap och medarbetarskap

21 - 22 augusti , 09:00 - 16:00
Malmö
Platser kvar
Kursen är avsedd för hela teamet eftersom den bygger på att skapa ett gott ledarskap och ett gott medarbetarskap på arbetsplatsen. Det blir en ögonöppnare för vårdgivare inom såväl privat som offentlig verksamhet.
  • Ledarskapets huvudutmaningar. Att leda sig själv till rätt beslut i rätt tid. Att leda andra att gå i takt och mot samma mål.
  • Att leda en verksamhet. Formell kompetens eller på gehör? Att positionera och profilera sin klinik i en konkurrensutsatt marknad. Varför ska patienten välja just vår klinik?
  • Målstyrd ekonomi – enbart ett klinikchefsansvar? Effekt eller affekt. Den röda tråden för effektiv klinikdrift med hög trivselfaktor
  • Vad kan vi lära oss av en annan konkurrensutsatt bransch? (Titti Qvarnström, Malmö, kökschef)
  • Studiebesök på Michelinkrogen Bloom in the Park för att ta del av ledarskapets och medarbetarskapets betydelse för att nå framgång
  • Organisation och personal. Värderingar – attityder och beteenden. Vad är OK och vad är inte OK? Ledarskap och medarbetarskap. Det gemensamma ansvaret för att skapa den goda arbetsplatsen
  • Kommunikation – vår viktigaste konkurrenskraft Det personliga mötet med varandra och våra patienter – att påverka och påverkas

Föreläsare

Thomas Andersson, Alingsås, företagsrådgivare samt konsult inom organisations- och affärsutveckling med mångårig erfarenhet från svensk tandvård.
Titti Qvarnström, kökschef Bloom in the Park, Malmö

Vill du veta mer?
Kontakta Anna Zetterholm eller Jenny Di Rolfo på Södra Regionens Kansli.
srk@tandlakarforbundet.se

Målgrupp

All tandvårdspersonal

Sveriges Tandläkarförbunds bokningsvillkor

Anmälan till kurs är bindande. Vid avbokning tar vi ut en administrativ avgift på 500 kr för kurs inom Sverige och 1500 kr för kurs utanför Sverige. Bekräftelsen kommer direkt i din mejl, samt på skärmen efter bokning. Du kan avboka fram till 8 veckor före kursstart, därefter tas hela kostnaden för kursen ut, om inte läkarintyg finns.

Observera att utlandskurser kan ha sista avbokningsdag tidigare än två månader före kursstart. För vissa kurser förbehåller sig respektive kursnämnd rätten att ta ut en speciell avbokningsavgift. Avboka din plats genom att kontakta den kursnämnd som anordnar kursen.

Uteblir du från kursen debiteras du hela kursavgiften. Vid arrangemang med gemensam resa och inkvartering uttages ersättning för avbokat researrangemang enligt de regler som gäller för researrangören.

Reservation för att kursen kan komma att ställas in vid för få bokningar. Vi förbehåller oss även rätten att byta kurslokal vid behov.

Finns någon Force Majeure-klausul?

Om kursgivare p g a oförutsedd händelse är förhindrad att genomföra planerad kurs förbehåller sig regionerna rätten att sätta in annan kursgivare, alternativt att ställa in kursen. Regionernas ansvar begränsas till återbetalning av erlagd kursavgift. Kursnämnderna förbehåller sig också rätten att kunna byta kursort eller kurslokal vid oförutsedda händelser.

Personuppgifter

Vid bokning samtycker jag till att mina personuppgifter, min e-postadress får lagras och användas inom Sveriges Tandläkarförbund för fakturering, leverans, information, marknadsföring, analys, statistik och profilering. Uppgifterna jag lämnar kan användas inom Sveriges Tandläkarförbund för att anpassa innehåll, tjänster och annonsering till mig samt för utveckling av tjänster och produkter. Uppsägning av avtal sker i kontakt med oss.

Vanliga frågor om kurs

Vi skickar ett mejl automatiskt i samband med att du bokar dig på kursen. Ca 4-6 veckor innan kursstarten kontaktar vi dig med ett mejl där du kallas till kursen och det framgår var och när kursen genomförs. I kallelsen finns också en länk till välkomstbrevet. Ytterligare mejl kan komma när kursen kompletteras med t ex kursmaterial och fler länkar. När kursen genomförts får du ytterligare ett mejl där vi ber dig utvärdera kursen. Fakturan skickas direkt till den fakturaadress du uppgav på bokningen i samband med att vi får klartecken att kursen blir av. Kolla spam/skräpkorgen om du saknar våra mejl, innan du kontaktar oss för att kontrollera din mejladress.

Kursavgiften betalas ca 2 mån före kursstart eller senast den dag som anges på antagningsbeskedet. Om du inte betalar kursavgiften inom ang iven tid kan det medföra att du mister din plats på kursen.

Tandläkare som inte är medlemmar i Sveriges Tandläkarförbund betalar ca 30 procent mer än de som är medlemmar. Kursavgifterna för alla kategorier anges vid respektive kurs. Är du medlem i tandläkarförbund i annat land, är kursavgift en densamma som för medlemmar av Sveriges Tandläkarförbund. Studenter som är medlemmar i Sveriges Tandläkarförbund får varje termin tillträde till ett visst antal kurser till anmälningsavgiften 500 kronor. Vid utebliven närvaro tillämpar vi en ”no-show”-avgift på ytterligare 500 kronor.

Mejla kurs@tandlakarforbundet.se senast åtta veckor innan kursstart

Vi tar in bokade i turordning i mån plats.

Om du är i behov av handikappanpassade lokaler, speciell kost eller liknande bör du alltid kontakta kursarrangören innan du anmäler dig och kontrollera att det är möjligt att tillmötesgå dina önskemål.

Avdrag i självdeklarationen bör yrkas för kursavgifter, resor samt övriga kostnader i samband med kursen. Tänk på att lokala skattemyndigheten bedömer avdragsrätten utifrån verksamhetsnyttan i varje enskilt fall. Eventuella frågor om företagsbeskattning i samband med utbildning kan ställas till Magnus Jansson på Privattandläkarnas kansli tfn: 08-555 44 625. Björn Petri på Tjänstetandläkarföreningens kansli, tfn 08-54 51 59 81, svarar också på frågor om avdrag i självdeklarationen.

Bandupptagning och fotografering vid kurs får endast förekomma för eget bruk och efter kursgivarens på förhand inhämtade tillstånd.

De kursavgifter som finns angivna i kursprogrammet innehåller inte ersättning för mervärdesskatt. Kursavgifterna är fastställda utifrån förutsättningen att tillhandahållandet av kurserna inte medför skattskyldighet enligt mervärdesskattelagen enligt dom i regeringsrätten mars 1998.