Full fart på 20 orter på Munhälsodagen

Håll koll på tänder och tandkött och tappa inte kontakten med tandvården var det bakomliggande budskapet för firandet av nationella Munhälsodagen runt om i Sverige den 9 september.

Vi i tandvården vill använda Munhälsodagen den andra lördagen i september varje år till att lyfta fram munhälsans betydelse för den allmänna hälsan och hela tandvårdens engagemang för folkhälsan.

– Håll koll på tänder och tandkött, borsta tänderna med fluortandkräm två gånger per dygn, gör rent mellan tänderna och besök tandvården regelbundet. Det är det viktigaste. Det som är bra för tänder och mun är också bra för resten av kroppen, hälsar Hans Göransson, ordförande i Sveriges Tandläkarförbund och Yvonne Nyblom, ordförande i Sveriges Tandhygienistförening.

Så här såg det ut i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå där tandläkarstudenter hjälpte till att bemanna Munhälsodagsmontrarna.

Mer information

Hans Göransson, ordförande, Sveriges Tandläkarförbund,
tfn 076-840 83 50

Yvonne Nyblom, ordförande, Sveriges Tandhygienistförening,
tfn: 073-366 63 99

Fakta om Nationella Munhälsodagen
Sverige
I Sverige har tandvården valt att fira Nationella Munhälsodagen andra lördagen i september för att kunna avsätta tid till olika aktiviteter. Vi använder dagen till att lyfta fram sambandet mellan munhälsa och hälsa samt hela tandvårdens engagemang för folkhälsan.

World Oral Health Day
World Oral Health Day instiftades 2008 av tandläkarnas internationella samarbetsorganisation World Dental Federation, FDI. Syftet är att skapa ett gemensamt tillfälle att uppmärksamma betydelsen av oral hälsa globalt, regionalt och nationellt.

Mer information
Fakta om svenskarnas munhälsa hittar du på www.munhälsodagen.se. https://tandlakarforbundet.se/munhalsodagen/munhalsa-och-allman-halsa-hanger-ihop/

Nationella munhälsodagen arrangeras av Sveriges Tandläkarförbund och dess medlemsorganisationer, bland andra Tandläkarförbundets Studerandeförening, i samverkan med Sveriges Tandhygienistförening.